JebatDerhaka

Bahana penunggang agama, warganet ‘goyang’ tengok kopiah putih

Bahana penunggang agama, warganet ‘goyang’ tengok kopiah putih.

Istilah “penunggang agama” biasanya merujuk kepada individu atau kumpulan yang menyalahgunakan atau mengeksploitasi agama untuk kepentingan politik, ekonomi, atau peribadi. Mereka sering menggunakan isu agama untuk mendapatkan sokongan atau melegitimasi tindakan mereka, walaupun sebenarnya mungkin tidak mengamalkan nilai-nilai agama tersebut.

Penunggang agama boleh memanipulasi keyakinan agama seseorang atau kumpulan untuk mencapai tujuan politik atau kuasa. Mereka mungkin menafsirkan ajaran agama secara selektif atau memanipulasi ajaran tersebut demi kepentingan peribadi atau kumpulan.

Baru-baru ini, perhatian tertumpu kepada beberapa individu yang dianggap sebagai ‘penunggang agama’ dan ‘pejuang bangsa Melayu’. Banyak yang terpengaruh dengan kata-kata mereka yang sering memberikan nasihat dan mudah mempengaruhi orang lain.

Ada yang suka memberikan nasihat tentang menjaga keharmonian rumah tangga tetapi tidak dapat mempraktikkannya sendiri. Begitu juga yang sibuk memperjuangkan bangsa Melayu, tetapi sebenarnya mereka adalah ‘scammer’ yang menipu mangsa dari bangsa mereka sendiri.

Bahana penunggang agama, warganet 'goyang' tengok kopiah putih

Dulu, orang takut dengan penipuan kolar putih, kini muncul fenomena kopiah putih. Ini menyebabkan ramai tidak percaya kepada individu yang bergaya islamik, terutamanya yang memakai kopiah. Di laman sosial yang dahulunya dikenali sebagai Twitter, warganet memberikan komen masing-masing.

Namun demikian, tidak semua ustaz atau pemimpin agama memiliki perilaku yang meragukan. Sebahagian besar dari mereka bertugas untuk memberikan panduan spiritual dan moral yang positif. Jika anda merasa ragu atau bimbang, penting untuk mencari bantuan dan mendapatkan klarifikasi agar dapat membuat keputusan yang tepat.

BACA:
Doktor ajar cara masak mi segera yang betul, barulah tak takut nak makan tiap hari
Penumpang komuter buat perangai, selamba buang air kecil dalam gerabak depan orang ramai
Elak dari terlepas bayar cukai, LHDN ‘pasang mata’ dekat influencer yang kerap tayang kemewahan