JebatDerhaka

Berang isteri hilang lebih setahun, suami nekad kerat letak dalam baldi, siap tunjuk dekat jiran sebagai bukti

Diminta untuk datang ke rumah dengan alasan membantu memindahkan perabot, seorang lelaki mengalami kejutan yang sangat terkejut apabila rakan baiknya menunjukkan ‘objek’ yang terdapat dalam baldi. Tidak disangka, James Loodewky Tomatala, 61 tahun, sebenarnya telah mengakhiri hidup isterinya dan mengasingkan anggota badan wanita tersebut kepada beberapa bahagian.

Ni Made telah tidak pulang ke rumah hampir setahun kerana konflik dengan James

Menurut kronologi awal, James dan isterinya, Ni Made Sutarini, 55 tahun, memang menghadapi masalah rumah tangga yang berpanjangan sehingga wanita tersebut sudah lama tidak pulang ke rumah. Pada 31 Disember 2023, Ni Made tiba di daerah mereka untuk menghadiri satu acara. Mengetahui isterinya berada di sana, suspek menjemputnya pulang dan mereka tiba di rumah sekitar jam 10.30 malam.

James melakukan keganasan terhadap isteri sehingga ‘tewas’ di ambang tahun baru 2024

Sebaliknya berbaik, mereka diketahui terlibat dalam pertengkaran serius yang didengari oleh jiran sekitar. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian, suasana bising itu tiba-tiba menjadi senyap. Ternyata, James telah melakukan keganasan sehingga Ni Made menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 11.00 malam. Bingung untuk menyembunyikan perbuatannya, pesara tersebut mengambil keputusan untuk ‘memisahkan’ anggota badan isterinya kepada 10 bahagian. Namun, rasa penyesalan segera melanda dan James nekad menyerah diri kepada pihak polis keesokan pagi. Sebelum menyerah diri pada pagi 1 Januari 2024, dia mengajak jiran yang juga rakan untuk melihat keadaan Ni Made.

Berang isteri hilang lebih setahun, suami nekad kerat letak dalam baldi, siap tunjuk dekat jiran sebagai bukti

James dan Ni Made mempunyai seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan

Menurut keterangan daripada jiran terdekat, sebelum ini mereka sering mendengar pertengkaran antara pasangan tersebut. James digambarkan sebagai individu yang memiliki personaliti tegas. Pasangan tersebut mempunyai dua orang anak, yang masing-masing bekerja di Bali dan Singapura.

BACA:
Gara-gara anak salah masukkan kata laluan, bapa terpaksa tunggu 47 tahun untuk buka Ipad miliknya
Tiada sensiviti anjur konsert ketika saudara islam ditindas, ramai terkedu dengar jawapan M. Nasir
Calon presiden kena tampar dengan individu tak kenali semasa berarak untuk berkempen