JebatDerhaka

Cikgu alami penyakit misteri, badan jadi kurus dan sering diganggu lepas terima surat dari rakan sekerja

“Hai Cikgu Azwan, dah lama sampai?” tegur Cikgu Diana yang baru saja duduk di kerusi.

Azwan hanya senyum sambil mengangguk saat disapa oleh rakan sejawatnya tersebut. Cikgu Diana mempunyai tahi lalat besar di pipi kirinya.

Ketika Azwan hendak pergi ke kantin, tiba-tiba Cikgu Diana menyerahkan sebekas makanan dan meletakkannya di atas meja Azwan.

Cikgu alami penyakit misteri, badan jadi kurus dan sering diganggu lepas terima surat dari rakan sekerja

“Apa ni Kak Diana? Buat susah-susah je,” kata Azwan, matanya memandang sekeliling bilik guru, bimbang akan pandangan orang lain.

Selain daripada kurang selesa dikenali dengan guru wanita berusia 42 tahun itu, Azwan juga risau tentang persepsi orang terhadap hubungan mereka.

Bukan sekali atau dua kali Azwan menerima makanan daripada Diana. Guru wanita berstatus janda itu selalu memberikan makanan hasil tangan sendiri kepada Azwan.

Azwan mengakui bahawa Diana mahir dalam masakan, dan setiap hidangan yang diberikan selalu habis dengan bersih, terutamanya hidangan kari ayam.

“Ehem… seronoknya hari ni dapat bekal lagi. Lauk apa pula kali ni?” usik Halim ketika Azwan membuka penutup bekas.

Azwan hanya tersenyum dan menunjukkan isyarat agar Halim memperlahankan suara.

“Azwan, aku rasa Kak Diana suka pada kau, tau. Kenapa dia tak bawa makanan untuk orang lain, tapi kau je. Kau tak rasa macam tu ke? Aku tak cemburu tau… aku pun dah berbini. Tapi tak risau ke kalau dia guna-guna melalui makanan? Bagi kau syok kat dia,” tanya Halim dengan serius.

Azwan terkejut mendengar kata-kata Halim. “Tak mungkinlah Halim. Mungkin dia kesian dekat aku… duduk pun bujang, masak jauh sekali,” ujar Azwan, cuba bersangka baik.

Beberapa hari kemudian, Diana meletakkan sebekas makanan di atas meja Azwan ketika dia tiba di bilik guru. Saat Azwan membuka bekas makanan, dia terkejut melihat sekeping surat yang diletakkan di atasnya.

Azwan mengambil keputusan untuk berterus terang dengan Diana selepas menerima surat cinta daripadanya. Azwan sebenarnya sudah mempunyai keluarga dan akan bertunang dengan Maryam, seorang jururawat di kampungnya.

Selepas insiden menerima surat cinta, hubungan Azwan dengan Diana berubah. Diana tidak lagi memberikan makanan kepada Azwan, dan hubungan mereka menjadi kurang mesra.

Azwan mula mengalami masalah kesihatan dan gangguan aneh. Setelah mendapatkan rawatan tradisional, Azwan menyedari dia telah disihir oleh seseorang.

Bapa Azwan membawanya berubat, dan keadaan kesihatannya bertambah baik. Azwan meminta pindah ke sekolah lain dan permohonannya diluluskan.

Walaupun peristiwa tersebut berlaku hampir 20 tahun yang lalu, Azwan memilih untuk memaafkan Diana, yang baru-baru ini telah meninggal dunia akibat kemalangan. Azwan berdoa agar rohnya dicucuri rahmat.

BACA:
Individu dedah layanan MAS yang sebenar, terkandas di India selama 57 jam
Bukan saja-saja dialog filem melayu zaman 80-an dan 90-an berbahasa baku, ini sebab yang ramai tak tahu
Berang ditinggalkan kekasih lepas terlanjur, wanita pergi siam santau ‘ex’ sampai meninggal