JebatDerhaka

Gadis yang hilang pada tahun 1976, ditemui kembali selepas 47 tahun, jumpa dengan cara yang tak disangka

Gadis yang hilang pada tahun 1976, ditemui kembali selepas 47 tahun, jumpa dengan cara yang tak disangka.

Sudah 47 tahun hilang tanpa khabar berita, penemuan sosok wanita tua bernama Petronela Lela cukup mengejutkan ahli keluarganya. Menurut kronologi asal, Petronela Lela (kini digelar Oma Nela) hilang pada usia 20 tahun ketika menjual sayur di pasar dengan ibu saudaranya. Oma Nela meminta izin sebentar untuk pergi membeli pisang, namun sejak itu dia tidak pernah kembali lagi.

Ayah yakin anak perempuannya masih hidup


6 tahun pertama kehilangan, pihak keluarga sudah melakukan macam-macam cara dan mencari ke banyak tempat yang berpotensi untuk menjumpai Oma Nela. Walaupun seperti tiada harapan lagi, firasat Yosep Koa selaku ayah masih kuat mengatakan bahawa anak perempuannya masih hidup. Satu hari, mereka nekad mendapatkan bantuan seorang dukun tradisional bagi mengetahui tentang keberadaan Oma Nela.

“Nela masih hidup. Di masa hadapan, cucu dia sendiri yang akan datang ke rumah kamu. Berpeganglah dengan kata-kata ini” – Dukun

Seorang pelajar universiti datang bermalam di rumah

Gadis yang hilang pada tahun 1976, ditemui kembali selepas 47 tahun, jumpa dengan cara yang tak disangka


Hari berganti hari, bulan berganti bulan, pihak keluarga meneruskan hidup seperti biasa meskipun Oma Nela masih gagal dikesan. Sampailah pada bulan Ogos lalu, akhirnya keajaiban Tuhan seakan memberi sinar baru buat mereka. Seorang pelajar universiti bernama Wilda telah bertandang ke kampung tersebut untuk melaksanakan KKN (projek kemasyarakatan). Kebetulan juga, Wilda telah bermalam di rumah Opa Kanis yang merupakan adik kepada Oma Nela.

Keluarga terkejut lihat persamaan 6 ciri khas


Bagaimana mereka tahu Wilda ada kaitan dengan Oma Nela? Daripada persamaan gestures tubuh, Opa Kanis tiba-tiba teringat kepada Oma Nela. Tanpa menunggu lama, mereka terus bertanya mengenai keturunan selain meminta Wilda tunjukkan gambar neneknya. Sekilas pandang, keluarga Opa Kanis yakin itulah Petronela Lela yang sudah 47 tahun menghilang. Kemudian, Wilda menghubungi ibunya pula untuk tahu tentang asal usul kampung mereka. Namun si ibu menyebut nama desa yang berbeza dan berkata mungkin keluarga Opa Kanis tersilap orang.

Oma Nela akhirnya pulang ke pangkuan keluarga


Tidak berputus asa, keluarga Opa Kanis berkeras datang sendiri berjumpa dengan Oma Nela. Yosep Koa selaku bapa amat terkejut setelah melihat wanita itu. Tahi lalat di mata, ibu jari kaki besar & sedikit senget, kesan parut di kaki, pandai meniup seruling dan suka makan sirih bersama tembakau. Kata keluarganya, ini adalah 6 ciri khas Petronela Lela dan semua persamaan itu turut ada pada Oma Nela. Siapa sangka, kata-kata dukun yang mereka temui dulu kini sudah menjadi kenyataan. Asbab Wilda datang ke kampung mereka akhirnya merungkai tanda tanya yang sudah lama dinanti-nantikan. Difahamkan, Oma Nela telah mengalami amnesia (hilang ingatan) yang menyebabkan memorinya hilang di usia 20 tahun. Hilang ketika masih gadis, kini dia kembali sebagai nenek berusia 67 tahun.

@fitriaelda99

Nenek Siti (nama sekarang) atau nama gadisnya Petronela Lela, putri tunggal dari bpa Yosep koa asli Doka Mataloko. Hilang di pasar Maumbawa tahun 1970-an usia sekitar 20 atau 22th, saat itu Oma nela berjualan hasil bumi bersama tantanya, selesai berjualan Oma nela berpamitan untuk membeli pisang setelah itu Hilang. Selama 6th pertama hilangnya Oma nela keluarga terus mencari diberbagai tempat yg mungkin ada keberadaan Oma nela, segala usaha di usaha dilakukan yg menguras emosi, tenaga dan harta. sampai titik dimana Orang Pintar mngatakan “Mama Nela Masih hidup, di masa depan nanti cucunya sendiri yang akan datang dirumah kita”. Berpegang pada kata2 itu bapa Yosep Koa dan keluarga prcya anak gadisnya akan pulang. Agustus 2023,Wilda Cucu pertama Oma nela, KKN di Mataloko, sempat di tolak dibeberapa desa akhirnya Dy diterima jam 11 malam di Doka Rumah opa Anis, adik kandung Oma nela. Gesture tubuh Wilda membuat opa kanis teringat kakanya, jadi mulailah bertanya tentang asal usul Wilda dan meminta foto Oma Nela, dari foto tersebut keluarga yakin itulah Oma nela yang hilang. kemudian Wilda menelpon Mamanya bertanya ” Ma kita org apa, Mmanya bilang kita org bajo mngkin mrka salah orang. opa kanis dan keluarga bersikeras untuk ketemu Oma nela sampai 2x kerumah Wilda Untk meminta mamanya tunjuk jalan ke longos Untk memastikan firasat mrka. Ketika di longos berbekal pesan dari bapax Oma nela bahwa Nela memiliki luka bakar di kaki, tahi lalat sekitar mata, dan jempol kaki besar dan miring kedalam yang menjadi ciri khas mama nela dan saudaranya serta kemampuannya bermain suling, makan siri dengan tembako smua itu ada pada neneknya Wilda. Kenapa Oma nela tak mengingat asal usulnya karena memori mama nela Telah hilang ttg kehidupan masa kecil dan di longos anak mama nela jga TDK mngetahui asal usul mereka. Akhirnya 16sept2023 Oma nela pulang kekampung Doka disambut dengan ritual adat. Hal yang bkin terharu keluarga tetap melihat Nela sebagai anak gadis mrka, bgaiman mrka mencubit pipi mama nela, memegang dagu, berpelukan, gemas sesuatu yang biasa kita lihat hnx pada anak kecil bnr2 bikin kita tersenyum bhgia. tentang adenya yang mengenang dlu Dy diam2 masuk kmar Oma nela untuk mencoba baju dalam. ah tidak bisa di jelaskan bagaiman bahagianya keluarga. Tentang Bapa Oma nela yang selalu menanti anaknya pulang. 😍😍😍 Semua ini karena kehendak Tuhan dan keluarga yang tidak putus asa dalam mencari

♬ suara asli – JERRY SAPTENNO – JERRY SAPTENNO
BACA:
Tanpa sebarang tujuan dan sebab, tiga wanita sakan menari depan halaman masjid ditemani beratus-ratus orang
Caprice terima 500 aduan jenayah dalam jangka masa yang singkat, tubuh NGO bernama ‘Munafik Hunter’
Model wanita dikecam, gara-gara memperagakan skirt pendek yang tertera ayat dua kalimah syahadah