JebatDerhaka

“Kalau itu awak,mainlah nak” – Staf sekolah rakam buaian di sekolah Zayn Rayyan bergerak sendiri

Sudah melepasi sebulan sejak kematian kanak-kanak autisme, Zayn Rayyan Abdul Matiin, namun misteri di sebalik pembunuhannya masih belum terungkai, dan isu ini terus menjadi perbualan hangat dalam masyarakat.

Bukan hanya itu, salah seorang guru yang dikenali sebagai Shima turut menjadi tumpuan perhatian. Sebuah video viral yang menunjukkan buaian bergerak sendiri, yang dikongsi oleh Shima, telah menarik perhatian warga maya dengan lebih daripada 1.7 juta tontonan.

Rentastic Register Page

Kapsyen pada video tersebut, ‘Assalammualaikum… kalau itu awak Zayn, mainlah nak. Akak cuma rindu, terima kasih sebab datang’, turut mencetuskan perasaan sayu di kalangan penonton.

Warganet secara amnya meluahkan kesedihan mereka dan berharap agar kes pembunuhan yang melibatkan kanak-kanak malang itu dapat dipecahkan dengan segera.

“Setahu saya, dalam 40 hari arwah akan pergi ke tempat yang biasa dia pergi kan? Jadi mungkin betul tu Zayn… sebak tengok.

“Biasanya, kalau tengok video macam ni seram, tapi kali ini rasa sayu dan sedih. Tenang di syurga Zayn sayang.

“Saya bangsa India, tetapi rasa teringin sangat nak pergi ziarah kubur arwah… saya sangat sayang dia walaupun tak pernah jumpa,” demikian antara komen warga maya.

Shima, yang berkongsi cerita dengan mStar, menyatakan bahawa video tersebut adalah kenangan peribadi tentang Zayn Rayyan yang dikongsi di platform TikTok.

“Saya pernah jaga dia, rawat dia… kenangan itu banyak dan saya tak sangka ramai orang tengok video buaian itu.

“Ramai juga salah faham tentang video tersebut… bukan maksud saya itu (main buaian) adalah Zayn sebab orang yang dah mati tak akan kembali, cuma saya terkenangkan Zayn sebab dia suka main buaian,” katanya.

Shima menambah bahawa buaian tersebut bergerak disebabkan oleh angin dan insiden itu menarik perhatian guru-guru yang kemudian datang untuk merakamnya.

Namun, dia menyatakan tiada yang berani menegur tentang kejadian buaian yang bergerak sendiri tersebut.

Mengimbau kenangan bersama arwah, Shima, yang juga pembantu guru kelas Zayn, menceritakan bahawa hubungan mesra antara mereka bermula sejak Mac 2023 ketika kanak-kanak itu mendaftar masuk sekolah.

Dia menerangkan bahawa Zayn adalah seorang kanak-kanak yang ceria dan gemar bergurau.

“Dia suka datang sekolah, kalau tak datang mesti ada sebab seperti demam atau temujanji di klinik.

“Cubit dan melarikan diri sambil ketawa adalah cara dia bergurau dengan saya… dan dia selalu buat macam tu,” katanya.

Sebagai catatan, mangsa ditemui meninggal dunia di sebatang sungai kira-kira 200 meter dari Apartmen Idaman, Damansara Damai, Kuala Lumpur, pada kira-kira pukul 10 malam pada 6 Disember yang lalu.

BACA:
Penduduk dalam dilema lepas jumpa sekumpulan ikan terdampar tepi pantai
Melibatkan siasatan dari pelbagai sudut, kes Zayn Rayyan sudah capai 90 peratus
Rezeki terpijak pemandu teksi, jumpa bag berisi RM10,000 tengah jalan