JebatDerhaka

Keadaan terkini Nas Ahmad, derita sakit jantung dan menjadi asnaf di bandar

Keadaan terkini Nas Ahmad, derita sakit jantung dan menjadi asnaf di bandar.

Sesiapa yang pernah mengikuti dunia wartawan hiburan pasti mengenali Md Nasir Ahmad, lebih dikenali sebagai Abang Nas ‘Terjah’, yang dulunya merupakan wajah popular dalam slot Melodi suatu ketika dahulu.

Kini berusia 61 tahun, Nas menghadapi cabaran penyakit jantung dan kini menanti giliran untuk menjalani pembedahan di hospital kerajaan.

Menurut Nas, yang pernah menjadi wartawan hiburan, kehidupannya dan keluarganya diuji ketika negara dilanda pandemik Covid-19, terutamanya setelah beliau tidak lagi terlibat dalam dunia penyiaran.

Setelah berhenti dari pekerjaan di stesen TV, saya membuka studio produksi di Shah Alam untuk menghasilkan kandungan YouTube dan menyusun program hiburan, sesuai dengan bidang kebolehan saya. Namun, disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), semua kerja perlu dilakukan dari rumah dan studio produksi perlu ditutup.

Nas kini tergolong dalam kategori asnaf ‘miskin bandar’ kerana tidak dapat bekerja lagi untuk mencari rezeki akibat penyakit jantung yang dihadapinya.

Keadaan terkini Nas Ahmad, derita sakit jantung dan menjadi asnaf di bandar

Walaupun menghadapi kesukaran, Nas tidak kecewa atau putus asa; sebaliknya, dia menerima ujian yang menimpanya. Saat ini, Nas dan keluarganya mencari rezeki dengan berniaga laksa Johor dari rumah.

Nas berkongsi bahawa dua anaknya kini bekerja dan membantu keluarga dari segi kewangan, dan mereka juga menerima bantuan bulanan dari Pusat Zakat Selangor (PZS).

Walaupun berada dalam kesulitan, Nas mengaku berasa bimbang untuk berkongsi kisah hidupnya kerana tidak ingin dilihat mencari simpati. Namun, beliau mengucapkan terima kasih kepada individu yang memberikan kata-kata semangat dan doa-doa agar kesihatannya pulih untuk dapat bekerja semula.

Walaupun terdapat beberapa komen negatif dari netizen, Nas memilih untuk tidak ambil peduli. Baginya, realiti kehidupannya sekarang jauh dari gambaran ‘mewah’ yang mungkin orang lain ingatkan mengenai Nas Ahmad yang dulunya dikenali ramai artis.

Bagi sesiapa yang ingin memberikan sumbangan untuk membantu perbelanjaan Abang Nas, bolehlah salurkan ke akaun Maybank 1010 1133 6478 (Md Nasir Ahmad).

BACA:
Surat Osama Bin Laden tiba-tiba tular selepas 21 tahun, ada kena mengena dengan pergolakan negara timur tengah
Kecoh satu pesawat, kuda dalam kargo kenderaan mengamuk dan terlepas ketika penerbangan
Gara-gara hantaran, wanita tamatkan riwayat hidup dalam bilik hotel