Turutan negara yang menyambut tahun baru dari yang terawal dan terakhir, tanda bumi ini bulat bukannya mendatar

Setiap kali tiba penghujung tahun, seluruh dunia pasti menantikan ketibaan Tahun Baharu. Kebanyakan negara menjalankan kiraan mundur untuk menghitung detik ketibaan jam 12 tengah malam, menandakan permulaan Tahun Baharu pada 1 Januari 2024.

Namun, setiap negara di dunia mempunyai zon masa yang berbeza. Ketika anda di Malaysia menantikan waktu malam, terdapat kawasan-kawasan di negara lain yang sudah pun menyambut Tahun Baharu!

Beberapa tempat telah menyambut kehadiran tahun 2024 lebih awal daripada negara-negara lain. Bukan itu sahaja, ada juga tempat-tempat yang menyambutnya lebih lewat daripada yang lain.

Penyambutan Tahun Baharu Terawal

Penyambut Tahun Baharu yang terawal adalah beberapa pulau di Lautan Pasifik yang dikenali sebagai Kiribati. Kepulauan Line, terletak di timur International Date Line, termasuk Pulau Kiritimati yang terbesar, menyambut Tahun Baharu pada jam 10:00 pagi GMT, iaitu 24 jam lebih awal daripada sambutan Tahun Baharu di Bandar New York, Amerika Syarikat.

Turutan negara yang menyambut tahun baru dari yang terawal dan terakhir, tanda bumi ini bulat bukannya mendatar

Negara yang menyusul Pulau Kiritimati dalam sambutan ini adalah Tonga dan Samoa. Kedua-dua negara ini terletak di Pasifik Selatan dan menyambut Tahun Baharu satu jam selepas Pulau Kiritimati.

Sambutan Seluruh Dunia

Sambutan Tahun Baharu yang bermula dari Pasifik dilanjutkan ke arah barat dan disambut dari satu negara ke negara yang lain. Negara seperti New Zealand, Australia, Jepun, dan Korea Selatan adalah negara seterusnya yang menyambut kedatangan Tahun Baharu, dengan setiap negara menyambutnya satu jam selepas negara sebelumnya.

Sambutan Terlewat

Walaupun kebanyakan negara sedang menyambut Tahun Baharu, masih ada beberapa kawasan di dunia yang menanti detik tengah malam untuk menyambutnya. Kepulauan Samoa Amerika adalah tempat terakhir di Bumi untuk menyambut ambang Tahun Baharu, pada jam 11:00 pagi GMT pada 1 Januari 2024.

Namun, kawasan terakhir yang sebenarnya adalah Pulau Howland dan Pulau Baker yang tidak berpenghuni, terletak di US di tengah-tengah Lautan Pasifik. Mereka menyambut Tahun Baharu pada 12:00 tengah hari GMT, iaitu 26 jam selepas Kiritimati melakukan sambutannya.

Sambutan Tahun Baharu yang berlaku pada waktu yang berbeza ini mengingatkan kita tentang kesalinghubungan dunia dan perbezaan waktu yang dialami oleh warga di seluruh dunia. Ia dilakukan melalui kepelbagaian budaya dan tradisi, dengan orang ramai berkumpul bersama untuk menantikan hari baru pada tahun yang baharu dengan penuh harapan.

Jadi, sama ada anda sudah menyambut Tahun Baharu atau masih menantikannya, mari kita menyambutnya bersama-sama dengan kegembiraan, keamanan, dan kemakmuran.

BACA:
Cekal seorang wanita berusia 28 tahun, berjaya lahir kembar 4 ketika perang meletus di Filestin
Minta sampai RM15 untuk parkir kereta dekat Bukit Bintang, ‘ulat parking’ buat onar jika pemintaan tak ditunaikan
“Ayat yang keluar dari mulut suami buat aku tersenyum, aku rasa bebas dari segala caci maki selama 7 tahun”